maanantai 31. elokuuta 2015

Liittymisen monet keinot



Hahmohakemus (= hahmon luominen liittyessä)

Hahmohakemusta harkitsin omaan roolipeliin tässä jokin aika sitten, mutta hylkäsin ajatukseni kun yp-toverini sanoi hyvin, että monet pelaajat kysyvät apua ja ideoita hahmoonsa chatista, mikä ei ole uudelle liittyjälle mahdollista. Tämän takia oli järkevämpää säilyttää vanha liittymishakemus.

Hahmohakemuksessa pelaaja luo hahmon samalla kun hakee jäsenyyttä roolipeliin. Tämä nopeuttaa näppärästi pelaamisen aloittamista ja pienentää mahdollisuutta, missä pelaaja liittyy eikä jaksa luoda hahmoa. Suurin syy miksi kiinnostuin hahmohakemuksesta, on nimenomaan se nopeus, miten uusi pelaaja voi aloittaa uransa uudessa pelissä.

Toinen pieni miinus hahmohakemukselle, on esimerkkien puute ellei roolipelin foorumi ole julkinen. Piilotetussa foorumissa uusi liittyjä ei tietenkään näe, millaisia hahmoja pelissä jo on ja millä tyylillä hahmot pelissä luodaan. Se voi hankaloittaa hahmon tekoa ja aiheuttaa sen, ettei pelaaja pääse liittymään jos ohjeita on ymmärretty väärin ja täten hahmoon on eksynyt virheitä.

Muuten foorumipeleihin tämä systeemi on oikein kätevä.

tiistai 25. elokuuta 2015

Aktiivisuuden osoitus



Päivitykset sivuilla

Kotisivujen päivitykset eivät välttämättä kerro, kuinka aktiivinen roolipeli oikeasti on. Se on kuitenkin kaikesta huolimatta hyvä tapa osoittaa ulkopuolisille lukijoille, että ainakin ylläpito on hengissä ja roolipelistä pidetään huolta. Chatpelissä kotisivujen päivitykset voivat olla ratkaisevia tekijöitä siinä, haluaako joku liittyä vai ei. Itse katson usein linkinvaihtoa hakiessa, milloin viimeisin päivitys on laitettu. Jos siitä on yli kuukausi, harkitsen tarkkaan, kannattaako linkinvaihtoa kysyä. Koska itselleni yli kuukauden "ylläpidon hiljaisuus sivuilla" eli kuukausi ilman mitään päivitystä kertoo epäaktiivisuudesta. (tai aktiivisuudesta, joka ei vain ole itselleni se ihanne) Olen kuitenkin chattipelaaja, joten saatan ymmärtää foorumipelien päivitysnopeuden vähän väärin.

Chatpelin ja fropen foorumin julkaiseminen ei ole sama asia

Foorumipelit voivat todistaa aktiivisuutensa julkaisemalla foorumin vierailijoille - tai ainakin pelialueet. Näistä lukija näkee helposti, onko pelissä itselleen mieleinen aktiivisuustaso. Chatpelin foorumia on silti turha manata esiin tämän syyn perusteella, koska todellinen peliaktiivisuus ei näy foorumilla vaan nimenomaan siellä chatissa. Luonnollisesti chattiin ei päästetä ulkopuolisia, koska se antaisi ihan valtavan suuren mahdollisuuden trollaukselle. Pelaajakunta häiriintyy aika helposti jos päivittäin chatissa käy joku järjen jättiläinen jakamassa viisauttaan. Muutenhan chatin julkaiseminen voisi olla ihan mahtava idea - kiinnostuneet liittyjät saisivat sieltä heti apua ongelmiin ja vanhemmat pelaajat voisivat opastaa roolipelaamisen maailmaan kunnon esimerkeillä.

torstai 20. elokuuta 2015

Hyvä kirjoittaja



Törmäsin nimeltä mainitsemattomalla sivulla kommentteihin, missä asenne oli tyyliä "palaa takaisin kirjoittamaan kun osaat sen tehdä". Kommenteissa oli pointtia, mutta asenteessa parannettavaa.

"Älä julkaise tarinoitasi ennen kuin osaat kirjoittaa"

Kirjoita niin paljon kuin sielusta sanoja irti saat ja levitä ne minne ikinä haluat. Tekemällä oppii! Ei kukaan meistä oppinut kirjoittamaan huolellisesti tai oppinut kirjoittamaan rikkaasti kuvailevaa ja monipuolista tekstiä, ellei olisi tehnyt virheitä. (ei sillä, että olisin vieläkään oppinut, yritän vain saada kotoisaa tunnelmaa sanomalla "me" ♥) On tärkeää uskaltaa julkaista omaa tekstiä ja ottaa vastaan kritiikkiä. Uskallan sanoa, että on huomattavasti nopeampaa oppia kirjoittamaan kun kuuntelee muita, kuin että yrittää itse vääntää tarinoita toisensa perään ja noudattaa tyyliä "julkaisen tarinani sitten kun osaan kirjoittaa". Oma silmä ohittaa virheitä eikä omaan mieleen saata edes tulla kaikkia epäkohtia, joten toinen silmäpari on suureksi hyödyksi.

Itse olen vielä siinä vaiheessa, etten julkaise novellejani missään kenellekään, sillä koen tarinankirjoituksen henkilökohtaiseksi. Enkä tarkoita, että tarinoissa olisi omia elämänkokemuksiani - pitkän tekstin ideoiminen ja tuottaminen alusta loppuun vain on asia, minkä haluan pitää itselläni. Saattaa johtua siitä, että lemppariaiheeni pyörivät itsetuhoisuuden ja surun ympärillä, enkä missään tapauksessa halua että joku yhdistää ne minuun henkilökohtaisesti. Kyse on vain tarinasta ja keksityistä asioista.

perjantai 14. elokuuta 2015

Luodaan roolipeli - 2



Edellinen osa | aihe, hahmot, juoni, pelimaailma
Seuraava osa | tulossa...

Luodaan roolipeli -on postausketju eli aiheesta on luvassa lisää tekstejä myöhemmin. Aihe on laaja, joten on mukavampi pilkkoa sitä, kuin kirjoittaa kaikkea putkeen. Ketjuun kuuluvat tekstit löytyy tagilla "luodaanroolipeli".

Käsitellään siis vähän chatroolipelin (ja siinä sivussa yleisesti roolipelin) luomista ja vaatimuksia. Yritän huomioida kaikki tärkeät seikat, koska tämän postausketjun tarkoitus on auttaa luomaan toimiva ja mukava roolipeli. Toivottavasti tästä on hyötyä niille, jotka ovat miettineet oman roolipelin perustamista tai miksei jo roolipelin omistaville. Kaikki perustuu omaan kokemukseen chatpelin ylläpitäjänä.

Esimerkit ovat esimerkkejä ja niitä voi soveltaa oikeastaan minkälaisille vaihtoehdoille vain.

lauantai 1. elokuuta 2015

Luodaan roolipeli - 1



Seuraava osa | sivut ja foorumi

Luodaan roolipeli -on postausketju eli aiheesta on luvassa lisää tekstejä myöhemmin. Aihe on laaja, joten on mukavampi pilkkoa sitä, kuin kirjoittaa kaikkea putkeen. Ketjuun kuuluvat tekstit löytyy tagilla "luodaanroolipeli".

Käsitellään siis vähän chatroolipelin (ja siinä sivussa yleisesti roolipelin) luomista ja vaatimuksia. Yritän huomioida kaikki tärkeät seikat, koska tämän postausketjun tarkoitus on auttaa luomaan toimiva ja mukava roolipeli. Toivottavasti tästä on hyötyä niille, jotka ovat miettineet oman roolipelin perustamista tai miksei jo roolipelin omistaville. Kaikki perustuu omaan kokemukseen chatpelin ylläpitäjänä.

Esimerkit ovat esimerkkejä ja niitä voi soveltaa oikeastaan minkälaisille vaihtoehdoille vain.

Johdantoa ja muuta turhaa

Sinun ei tarvitse olla paras pelaaja luodaksesi oman roolipelin. Tärkeintä on olla innostunut ja tuntea ainakin perussäännöt roolipelaamisesta. Suositeltavaa on kuitenkin hioa omaa pelaamista ja kirjoittamisen taitoa. Ylläpitäjältä odotetaan taitoa auttaa tarpeen tullen, mikä on vaikeampaa jos ei itse vielä osaa kunnolla. Roolipeli on kiinnostavampi jos ylläpito tietää asiansa ja pelaajat voivat luottaa oikean avun ja tiedon saamiseen. Kukaan ei ole täydellinen, mutta kuka tahansa voi olla loistava. Ennen oman roolipelin luomista keskity pelaamaan jonkin aikaa muissa peleissä. Pelaa erityisesti sellaisissa peleissä, mitä olet itse kiinnostunut ylläpitämään.

Roolipeli pääsee paremmin jaloilleen jos olet löytänyt ystäviä tai uudesta roolipelistä kiinnostuneita henkilöitä. He liittyvät todennäköisesti ensimmäisenä roolipeliisi. On siis hyvä kerätä pieni pelaajajoukko valmiiksi, niin pelisi saa heti potkua ja muutkin roolipelaajat kiinnostuvat siitä.